//

Ό,τι κάνει καλό στην υγεία, κάνει καλό στο περιβάλλον

«Υγιή παιδιά, υγιής πλανήτης» WWF EΛΛΑΣ / ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Ό,τι κάνει καλό στην υγεία, κάνει καλό στο περιβάλλον
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
24
September, 2017
Ό,τι κάνει καλό στην υγεία, κάνει καλό στο περιβάλλον

Ζούμε σε έναν πλανήτη που έως το 2050 θα φιλοξενεί και θα πρέπει να θρέψει 9 δισεκατομμύρια ανθρώπους. Όλοι οι ειδικοί συμφωνούν πως το παγκόσμιο διατροφικό σύστημα είναι μη-βιώσιμο.

Η παράγωγη και κατανάλωση τροφίμων ευθύνονται για το 20-30% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου και χρησιμοποιούν περισσότερο από 70% του διαθέσιμου νερού. Η κλιματική αλλαγή ήδη επηρεάζει τις σοδειές την ίδια στιγμή που οι διατροφικές ανισότητες μεγαλώνουν. Παρόλα αυτά ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας εκτιμά ότι έως το 2050 οι απαιτήσεις σε τρόφιμα θα αυξηθούν κατά 70% σε σχέση με σήμερα.

Αν σήμερα το διατροφικό σύστημα είναι μη βιώσιμο, σκεφτείτε πόσο χειρότερη θα είναι η κατάσταση στο προσεχές μέλλον, αν δεν δράσουμε άμεσα. Ποια είναι η λύση;

Η εφαρμογή φιλόδοξων πολιτικών και η υιοθέτηση καλύτερων πρακτικών στη γεωργία είναι δυο πράξεις που απαιτούνται. Αλλά κλειδί στη βιωσιμότητα του διατροφικού συστήματος είναι οι αλλαγή διατροφικών συμπεριφορών από εμάς τους πολίτες. Κι αυτό γιατί έχει αποδειχθεί πως το σημερινό πρότυπο διατροφής -που χαρακτηρίζεται από υψηλή κατανάλωση κρέατος και επεξεργασμένων τροφίμων- έχει πολύ μεγάλο οικολογικό αποτύπωμα, δηλαδή απαιτούνται πάρα πολλοί φυσικοί πόροι για τα προϊόντα που την απαρτίζουν. Ενδεικτικά να αναφερθεί ότι για πάρουμε ένα κιλό βοδινού πρέπει να καταναλώσουμε πάνω από 15.500 λίτρα νερού και εκλύονται περισσότεροι από 30 κιλά διοξειδίου του άνθρακα.

Η λύση που προτείνει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας για να τα καταφέρουμε και μειώσουμε την επιβάρυνση που προκαλούμε στον πλανήτη εξαιτίας της ανάγκης μας να τραφούμε είναι απλή και ακούει στο όνομα «βιώσιμη και υγιεινή διατροφή».

Τι περιλαμβάνει αυτή η διατροφή για ενήλικες;

  • Φρούτα, λαχανικά, ξηρούς καρπούς και δημητριακά ολικής άλεσης
  • Τουλάχιστον 400 γραμμάρια φρούτα και λαχανικά κάθε μέρα
  • Λιγότερο από 50 γραμμάρια σακχάρων (κατά μέσο όρο για μια δίαιτα των 2.000 θερμίδων) και ιδεατά λιγότερο από 25 γραμμάρια.
  • Μείωση της κατανάλωση λιπαρών τροφίμων, ώστε η ενέργεια που προσλαμβάνουμε από την κατανάλωσή τους να μην ξεπερνά το 30% της συνολικής πρόσληψης ενέργειας
  • Περιορισμός του αλατιού σε λιγότερο από 5 γραμμάρια την ημέρα

Αν εμείς οι δυτικοί καταφέρουμε να ακολουθήσουμε αυτές τις βασικές επιταγές, τότε οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου από τη διατροφή μας μπορούν να μειωθούν κατά τουλάχιστον 17%. Αν επίσης καταβάλλουμε λίγη περισσότερη προσπάθεια και υιοθετήσουμε το πρότυπο της μεσογειακής διατροφής, τότε η μείωση των εκπομπών θα είναι ακόμα μεγαλύτερη και μπορεί να ξεπεράσει το 40%/.

Έτσι δεν θα κάνουμε καλό μόνο στον πλανήτη αλλά και στην υγεία μας. Ερευνητές έχουν μελετήσει την επιρροή της μεσογειακής διατροφής στην υγεία μας σε σχέση με τη σύγχρονη δίαιτα και κατέληξαν στο συμπέρασμα πως η μεσογειακή διατροφή βοηθά στη μείωση των περιστατικών διαβήτη τύπου ΙΙ κατά 16-41%, στη μείωση των περιστατικών καρκίνου κατά 7-13% και στη μείωση των καρδιαγγειακών παθήσεων κατά 20-26%.

Δεν αξίζει η υγεία και το περιβάλλον μας ένα καλύτερο μέλλον; 

Δείτε στον οδηγό μας τι μπορείτε να κάνετε για να αλλάξετε τη διατροφική σας συμπεριφορά και να κερδίσετε πολλαπλά!


Η μεσογειακή διατροφή μειώνει τις επιπτώσεις στο περιβάλλον και θωρακίζει την υγεία.

ΟΛΑ ΤΑ POSTS